جنگ جوجه یک روزه لاری

جوجه ها انواع مختلفی دارند از نظر نژاد که از جمله آن ها می توان به جوجه یک روزه لاری اشاره کرد . این جوجه دوست داشتنی مانند جوجه های دیگر بعد از گذشت سه هفته از تخم مرغ های سالم به وجود می آید. این موجود نیاز به دمای مشخصی برای به وجود آمدن در داخل تخم دارد،مراقبت بعد از اینکه جوجه از تخم بیرون می آید تازه دوباره شروع می شود. این موجود نیاز به تغذیه سالم و درستی دارد و باید به تعداد مکرر آب و غذای مشخص شده برایش آماده کرد.

جنگ جوجه یک روزه لاری

دما و رطوبت جوجه یک روزه

دما و رطوبت جوجه یک روزه

دمای مورد نیاز برای تخمگذاری 37.7 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی آن 55 درصد است. تخمک های بارور شده باید بعد از یک هفته معاینه شوند تا اگر فاقد اسپرم هستند یا رشد اسپرم در آنها متوقف شده است، بتوان آنها را از انکوباتور خارج کرد و از آسیب رساندن به سایر اسپرم های سالم جلوگیری کرد. پس از گذشت 19 روز، باید تخم هایی را که بیشترین درصد جوجه ریزی را دارند به هچر منتقل کنید و 0.5 دهم درصد دما را کاهش دهید.در مرحله هچر باید دما افزایش یابد و بین 70 تا 75 درصد باشد.

پس از بیرون آمدن جوجه ها سعی نکنید بلافاصله آنها را از دستگاه جوجه کشی خارج کنید . زیرا کرک و پرهای آنها باید حداقل 80 درصد خشک باشد. اگر دیدید پرهای پشت گردن آنها کاملا خشک شده است، می توانید آنها را از دستگاه خارج کرده و به محلی که دمای آن بین 30 تا 32 درجه سانتیگراد است منتقل کنید.

برای ساختن یک مادر مصنوعی، می توانید از یک قفسه گرد استفاده کنید که زیر آن یک عنصر، یک لامپ مادون قرمز “جیوه” یا لوله های آب گرم وجود دارد. حتی برای جوجه های جوان هم قابل استفاده است. 10 روز اول که جوجه ها نسبت به دمای سرد واکنش قوی تری دارند باید زیر مادر مصنوعی نگهداری شوند. بعد از یک هفته تا 10 روز می توانید دما را کاهش دهید تا جوجه ها راحت تر با دمای 20 تا 22 درجه سانتیگراد در هفته چهارم و پنجم سازگار شوند.

دمای مطلوب بدن جوجه یک روزه در حدود 40-40.5 درجه سانتیگراد است، اما اگر دمای داخل سالن های نگهداری به شدت کاهش یابد، وضعیت طبیعی جوجه ها به هم می خورد و دچار استرس دمایی می شوند. این افت فشار ممکن است از طریق قطع شدن جریان برق مادر مصنوعی یا سرمایی که از کف یا دیوار سالن وارد می شود احساس شود و باعث ضعیف شدن بدن جوجه ها شود. برعکس وقتی دمای بدن بالاتر از حد نرمال یعنی حتی 41 درجه سانتیگراد باشد، سلامتی آنها را به خطر می اندازد و شروع به خفگی می شوند و نتیجه آن غیر از کم آبی، ضعف نیز است که باعث تنبلی، کاهش وزن و رسیدن به حالت حاد می باشد.

حمل جوجه یک روزه

حمل جوجه یک روزه

در برخی نقاط نکات بهداشتی جوجه های تازه جوجه شده بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است. زیرا نقش بسزایی در حفظ و کیفیت مرغ یک روزه دارند. مدت زمان نگهداری جوجه های یک روزه در دستگاه جوجه کشی ، یک روز می باشد و پس از آن باید جدا و درجه بندی شوند. سپس پس از 4 ساعت به کارتن منتقل شوند. دمای محیط جوجه های یک روزه باید 24 درجه و رطوبت 75 درصد باشد.

محیط نگهداری جوجه ها باید تاریک باشد. تعداد جوجه یک روزه در یک جعبه نباید از 100 عدد بیشتر شود. قبل از بارگیری باید خودرو کاملا ضد عفونی شود. تمامی سطوح قفس جوجه ها باید دو جداره و قابل شستشو باشد. کارتن ها باید به درستی در کامیون چیده شوند تا هوا به خوبی در آن گردش کند. راننده حامل جوجه یک روزه باید آموزش دیده باشد و لباس، کفش و ماسک تمیز داشته باشد. هنگام بارگیری و تخلیه جوجه ها موتور کامیون باید خاموش باشد زیرا دود اگزوز باعث تنگی نفس و حتی خفگی جوجه های یک روزه می شود.باید رانندگانی که جوجه ها را حمل می کنند، هنگام تخلیه بار وارد سالن ها نشوند.

خریدار جوجه یک روزه

خریدار جوجه یک روزه

به علت این که جوجه های یک روزه بسیار آسیب پذیر هستند نیاز به توجه ویژه دارند. بنابراین خریداران این دوره کمتر از زمانی است که این موجودات از قدرت بدنی و از لحاظ سنی به حدی رسیده اند که توانایی مراقبت از خود را دارند.این جوجه ها در این ایام مراقبتی 24 ساعته را لازم دارند تا بدونه مشکل به زندگی خود ادامه دهند.

خوراک جوجه یک روزه بوقلمون

خوراک جوجه یک روزه بوقلمون یکی از مهمترین مراحل پرورش بوقلمون مربوط به تغذیه آن است. این پرندگان در مراحل مختلف زندگی خود از غذاهای مختلف تغذیه می کنند. اگر قصد پرورش بوقلمون را به روش سنتی و خانگی دارید، می توانید با استفاده از غذای سالم موجود در منزل به آنها غذا دهید اما در صورت پرورش صنعتی باید با جیره غذایی استاندارد تغذیه آنها را انجام دهید.

زمانی که بوقلمون ها با استفاده از پرنده مادر از تخم خارج می شوند. تغذیه جوجه ها به عهده مادر خواهد بود، اما توجه داشته باشید که برخی از بوقلمون های مادر از جوجه ها مراقبت نمی کنند، بنابراین تغذیه و مراقبت از جوجه ها به عهده پرورش دهنده خواهد بود. در صورتی که جوجه بوقلمون را با استفاده از دستگاه جوجه کشی تولید کرده باشید، وظیفه تغذیه و نگهداری آنها بر عهده پرورش دهنده خواهد بود.جوجه های بوقلمون تا 24 ساعت پس از تولد نیازی به تغذیه ندارند و باید در انکوباتور بمانند. در این مدت می توانند از محتویات کیسه زرده در بدن خود تغذیه کنند و پس از یک روز کامل می توانید آنها را به رختخواب منتقل کنید.

به طور کلی غذای بوقلمون شامل موارد زیر است: ترکیب سبزیجات خرد شده مانند کاهو، یونجه، جعفری با ماست. ترکیب دانه های خرد شده مانند گندم، ذرت، سویا. ترکیب نان خرد شده با ماست . ترکیب دانه ها و دانه های له شده با پودر پوسته تخم مرغ، تخم مرغ آب پز با سبزیجات خرد شده،آب تمیز کافی جوجه ها در روزهای اول پس از تولد.

جوجه ها بعد از تولد، غذا و آب مناسب خود را نمی توانند دریافت کنند، بنابراین در این زمان باید به خوبی از آنها مراقبت کنید و با قرار دادن منقار آنها در آب و غذا. ، سعی کنید آب و غذا را به آنها معرفی کنید. باید آب و غذای کافی در اختیار جوجه ها قرار گیرد، آنها در این دوره برای رشد کافی به آب و غذای زیادی نیاز دارند. همچنین برای تقویت آنها و جلوگیری از هدر رفتن آنها می توانید هفته ای دو بار مقداری مولتی ویتامین در آب آشامیدنی آنها بریزید.

در تغذیه بوقلمون ها باید تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن آن ها از جمله پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و کربوهیدرات ها تامین شود. پروتئین به تولید گوشت و ماهیچه های بوقلمون کمک می کند، ویتامین ها نیز در هضم و جذب غذا، افزایش متابولیسم و سلامت جسمی بوقلمون، مواد معدنی نیز به خون سازی، استحکام استخوان ها و سلامت قلب و عروق و کربوهیدرات ها کمک می کند. و چربی نیز منجر به افزایش وزن و تولید انرژی مورد نیاز روزانه بوقلمون می شود.

منابع پروتئینی در غذای بوقلمون معمولا از موادی مانند پودر گوشت، پودر ماهی، پودر خون، کنجاله پنبه دانه، کنجاله بادام زمینی، کنجاله سویا، کنجاله ذرت، کنجاله تخمه آفتابگردان و … در رژیم غذایی استاندارد بوقلمون و سایر طیور استفاده می شود. می توانید منابع پروتئین مورد نیاز بوقلمون ها را تامین کنید.

منابع ویتامین برای تغذیه بوقلمون ها ویتامین های A، D، E، ویتامین های گروه B، ویتامین K و … برای بدن بوقلمون مورد نیاز است. با گنجاندن منابع ویتامین در آب و غذای بوقلمون ها می توان از عوارض کمبود ویتامین جلوگیری کرد. . از عوارض کمبود ویتامین در رژیم غذایی بوقلمون ها می توان به کاهش اشتها، کاهش رشد، عدم تعادل در راه رفتن و فلج شدن، کم خونی و ضعف، نرمی استخوان، عدم مقاومت در برابر بیماری ها و … اشاره کرد.

مواد معدنی مورد نیاز بوقلمون ها همانطور که کمبود ویتامین ها در تغذیه بوقلمون ها می تواند بیماری ها و مشکل های زیادی را به همراه داشته باشد، کمبود مواد معدنی حساس نیز می تواند چنین عوارضی را به همراه داشته باشد، بنابراین باید به تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن بوقلمون ها توجه ویژه ای داشت. داشتن یکی از مواد معدنی مورد نیاز بوقلمون ها می توان به کلسیم، فسفر، سدیم، کلر، پتاسیم، گوگرد، مس، آهن، ید، منگنز، روی، سلنیوم و غیره اشاره کرد که از طریق گنجاندن مواد معدنی مکمل و مواد غذایی با این مواد می توان به بوقلمون کمک کرد.

تولید جوجه یک روزه در منزل

تولید جوجه یک روزه در منزل

جوجه های یک روزه برخی از پرندگان مانند جوجه، نژادهای زینتی مرغ، طاووس و … حاشیه سود خوبی دارند. برای انتخاب پر درآمدترین پرنده باید ابتدا نیاز بازار را سنجید و بر اساس آن اقدام کرد. نگران بازاریابی جوجه یکروزه نباشید زیرا بازار خرید و فروش پرنده پتانسیل بالایی دارد که هر فردی با توجه به توانایی و تلاش خود می تواند سهمی از این بازار داشته باشد. با انتخاب پرنده مناسب، نوبت به خرید تخم های بارور شده آن پرنده می رسد. باید بدانید که تخمک های بارور شده روش حمل و نقل و نگهداری خاصی دارند. به عنوان مثال، اسپرم را نباید از راه دور تهیه کرد زیرا تکان دادن و ضربه شدید باعث از بین رفتن اسپرم می شود. یا اینکه دما و رطوبت محیط برای نگهداری اسپرم مناسب باشد. دمای 18 درجه با رطوبت 50-50 درصد برای نگهداری تخم های بارور شده اکثر پرندگان ایده آل است. نکته دیگری که در مورد تخمک بارور شده باید بدانید سن آن است. این بدان معنی است که یک تخم بارور قابل قبول برای جوجه ریزی باید کمتر از یک هفته سن داشته باشد، در غیر این صورت به جوجه تبدیل نمی شود.

برای خرید تخم مرغ بارور بهتر است به مزارع پرورش پرندگان مورد نظر خود مراجعه کنید. زیرا در این صنعت یکی از شاخه های کسب درآمد، فروش اسپرم می باشد. برای این منظور بسیاری از افراد با تشکیل گله های پرورشی تخم های بارور آن پرنده را تولید می کنند و از این طریق درآمد کسب می کنند. پس از تهیه تخمک های بارور شده، باید انکوباتور متناسب با نیاز خود تهیه کنید. به عنوان مثال اگر قصد جوجه کشی از شترمرغ را دارید باید دستگاه مخصوص شترمرغ بخرید. و یا اینکه برای تکثیر پرندگان زینتی و طوطی سان استفاده از دستگاه جوجه کشی حرفه ای و اتوماتیک ضروری است.

برای اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه جوجه کشی، کافی است هر 3-4 ساعت در روز آن را بررسی کنید. ذکر این نکته ضروری است که برای رشد تخمک های بارور شده، دما، رطوبت، چرخش، تهویه و … همیشه باید به درستی تنظیم شود. بنابراین باید هر از چند گاهی به انکوباتور مراجعه کرده و دما، رطوبت و چرخش تخم ها را بررسی کنید. همچنین بررسی دما و رطوبت محیط جوجه کشی ضروری است. حتی می توانید برخی از وظایف را بین اعضای خانواده تقسیم کنید تا در صورت لزوم و دسترسی نداشتن به دستگاه، یکی از اعضای خانواده بتواند دستگاه را کنترل کند.

جوجه یک روزه مرندی

جوجه یک روزه مرندی

مرغ مرند معمولا دارای پرهای سبز است. پرهای مرغ مرندی از مرغ مرندی اصلی سبکتر است. برخی فکر می کنند که رنگ سبز به معنای اصل بودن مرغ است. اما رنگ سبز با توجه به سرعت رشد این مرغ تغییر خواهد کرد. ممکن است رنگ سبز پس از بزرگ شدن مرغ روی مرغ ثابت باشد و به رنگ سیاه تغییر نکند. این جوجه ها با توجه به این که ضعیف هستند اما امکان دارد در همان روز اول با یک دیگر جنگ کنند.

جوجه یک روزه رایگان

جوجه یک روزه رایگان

در برخی از استان ها جوجه یک روزه را به صورت رایگان در اختیار مردم به این منظور که زنان به اشتغال مشغول شوند در اختیارشان قرار می گیرد، تا آن ها را پرورش دهند. از جمله این استان ها، استان سیستان و بلوچستان است که مرکزی با مساحت سه هزار متر مربع و با دارا بودن سه سالن پرورش، نگهداری و تخم گذاری ظرفیت مناسبی برای تکثیر این مرغ بومی را به خود اختصاص داده است. این در صورتی است که با کمک به تامین بودجه برای انجام اقداماتی مانند اصلاح نژادی آن، می توان گام های ارزشمندی در این راستا برداشت.

یکی از واحدهای مرغ مادر در بابل به جای کشتار مرغ اقدام به توزیع رایگان مرغ در سطح روستا کرده است. استان مازندران تنها استانی در کشور است که زنجیره کامل صنعت طیور را در اختیار دارد. این استان با داشتن بیش از 2400 واحد مرغداری سالانه حدود 200 هزار تن گوشت مرغ تولید می کند که معادل حدود 11 درصد نیاز کشور است. طبق آمار حدود 500 واحد مرغداری غیرمجاز نیز در استان مازندران مشغول به فعالیت هستند که میزان تولید آنها سالانه حدود 20 تا 25 هزار تن است.